Luchtkwaliteit

Huisvesting - Luchtkwaliteit

Luchtkwaliteit - 5 praktische tips

Luchtkwaliteit - 5 praktische tips

Luchtkwaliteit en COVID-19, veel huisvestingsmedewerkers zitten met de handen in het haar. Ventileren met open ramen werkt goed zolang het warm is, maar met de winterse vrieskou is een andere aanpak nodig. Gelukkig kan er met minimale middelen al veel gedaan worden. Dit artikel geeft 5 praktische tips om risico’s te managen in de winter.

 
Huisvesting - Luchtkwaliteit

Tien Amsterdamse basisscholen verbeteren binnenklimaat en energieprestatie

Een lagere CO2-uitstoot, hogere leerprestaties en gelijkblijvende kosten. Met die ambitie heeft Stadsdeel Zuid van de Gemeente Amsterdam in 2014 de tien meest urgente schoolgebouwen aangepakt. Hoe knap je tien basisscholen in één keer op? Hoe gebruik je daarbij maximaal de kennis van de markt? Hoe kunnen zowel het binnenmilieu als de energieprestaties integraal worden verbeterd? Na evaluatie blijkt: een succesvolle aanpak, voor herhaling vatbaar.

Huisvesting - Luchtkwaliteit

Een plantenwand in scholen levert een positieve bijdrage aan het binnenmilieu



De keerzijde van de extra aandacht voor energiebesparing in schoolgebouwen is zo te isoleren, dat er praktisch geen verse lucht binnenkomt. Daardoor wordt de luchtkwaliteit binnen wel tien keer zo slecht als buiten. Dan praat je over een ongezonde leefomgeving, die wordt voorkomen met een kostbaar ventilatiesysteem. Een veel goedkopere oplossing is een plantenwand. Hoewel er de nodige scepsis is over de effectiviteit van deze methode, blijkt uit praktijkonderzoek dat planten wel degelijk kunnen bijdragen aan een beter binnenklimaat.

Huisvesting - Luchtkwaliteit

Peter Versleijen, partner OCS Maatschappelijk Vastgoed: “Diversiteit bouwvormen en technieken maken beheersen luchtkwaliteit in schoolgebouwen lastig”

Het ministerie van OC&W heeft in 2012 de effecten van de EBA-subsidieregeling voor verbetering van het binnenmilieu van scholen geëvalueerd. Ongeveer 4.000 scholen hebben van deze subsidieregeling gebruik gemaakt, waarbij het merendeel dat heeft gedaan in de vorm van het aanleggen van een gebalanceerd ventilatiesysteem met warmteterugwinning in de bestaande school. De evaluatie van het ministerie van OC&W omvatte ca. 40 scholen, waarvan de helft aangaf dat het ventilatiesysteem niet naar behoren functioneerde.

Huisvesting - Luchtkwaliteit

Nieuwe grensverleggende installatie garandeert goed binnenmilieu in klaslokalen

Compact, zelfdenkend, energiezuinig en ontwikkeld op basis van een volkomen nieuw principe. Dat zijn de kenmerken van het innovatieve Brainy concept voor het binnenmilieu. Vuile lucht word vrijwel zonder energieverlies afgevoerd. Een verwarminginstallatie en airco zijn overbodig. “Na vijf jaar ontwikkeling en testen geven we de garantie dat de Brainy zorgt voor een comfortabel en gezond binnenmilieu.” Dat zegt Frans Rasenberg, wetenschapper binnenmilieu en het brein achter de Brainy.

Huisvesting - Luchtkwaliteit

Onderzoek Cauberg-Huygen: “CO2 is geen goede indicator voor luchtkwaliteit”

De kwaliteit van het binnenmilieu wordt in Nederland aangegeven door middel van het CO2-niveau. Dit is niet correct, stelt Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs in een onderzoek naar CO2-grenswaarden in scholen. “Het CO2-niveau is wel bruikbaar om ventilatiesystemen aan te sturen. Maar als parameter voor de binnenluchtkwaliteit is CO2 niet toereikend. Er is aanvullende aandacht nodig voor emissies uit bouwmaterialen en bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen.”

Huisvesting - Luchtkwaliteit

Frans Rasenberg verzorgt cursus binnenklimaat

Op verzoek van de NPBM (Nederlandse Praktijkschool voor Bouw & Milieu) heeft wetenschapper Frans Rasenberg in november de cursus 'binnenklimaat natuurkundig verklaard' gegeven bedoeld voor schooldirecteuren/leiding. Wegens de belangstelling wordt deze cursus op 15 en 16 januari 2015 opnieuw gegeven. De cursus duurt één dag en een technische achtergrond is niet nodig.

Meer artikelen...

Trefwoorden

Agenda

04 november: Privacy in het onderwijs

Laatste uitgave