Thuisbezorgd maar dan beter

Image
Merel Broekhuis

ROC Midden Nederland kiest na een aanbesteding voor The Food Movement U’ROCK. Het is eind juli als de eerste vestigingen van ROC Midden Nederland de deuren sluiten voor de vakantie. Achter deze deuren begint de ratrace om binnen vier weken op dertien locaties in Utrecht, Nieuwegein en Amersfoort het nieuwe cateringconcept U’ROCK te implementeren. U’ROCK start het komende schooljaar en komt uit de koker van cateraar Eurest, onderdeel van Compass Group.

 

Auteur Merel Broekhuis is concept developer binnen Compass Group en was nauw betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van U’ROCK. Ze ging in gesprek met Marc van der Klok, directeur Facilitair Bedrijf van ROC Midden Nederland en onder meer betrokken bij het aanbestedingstraject.

Weinig aanpassing nodig 

Marc is blij met de uitkomst van de aanbesteding: “Het is altijd wel een ding, een nieuwe cateraar kiezen. Eerst hebben we een visie ontwikkeld hoe catering moet bijdragen aan de strategische doelstellingen van ROC Midden Nederland. In nauw overleg met het College van Bestuur, directies, docenten en studenten kwamen we tot het volgende: catering moet voor iedereen, vanzelfsprekend en verbindend zijn. Vanzelfsprekend in de zin van gezond, vernieuwend en duurzaam. Voor iedereen houdt in dat het betaalbaar moet zijn, het moet inclusief zijn en het moet bewustzijn opleveren.”

Merel vult daarbij aan: “U’ROCK was in feite meteen al een match als je kijkt naar de visie van het ROC. Het bevestigde wat wij zelf al hadden onderzocht toen we U’ROCK ontwikkelden. We zijn op verschillende onderdelen van het concept, zoals assortiment en look & feel, gaan kijken hoe we een perfecte match konden maken met de verschillende opleidingen en ROC-vestigingen.”

Image
Marc van der Klok

 

“We hebben een basis voor alle locaties”, vult Marc aan. “Die basis wordt gefinetuned per locatie en per opleiding. Bij de bouwvakkers zitten bijvoorbeeld overwegend mannen. Daar zul je minder snel de quinoa-salade in het assortiment aantreffen. Ook moet je kijken naar de diversiteit binnen de doelgroep en soms zijn er vanwege de religieuze achtergrond bepaalde keuzes nodig. We tellen 95 verschillende nationaliteiten binnen de school.”

Gezond en duurzaam

Gezonde voeding en duurzaamheid zijn twee belangrijke ingrediënten in de visie van ROC Midden Nederland. Niet voor niets was de schoolorganisatie één van de eerste binnen het MBO-segment met een Gouden Schaal van het Voedingscentrum. Volgens Marc wilde het bestuur dat graag zo houden: “Zo’n Gouden Schaal vraagt veel creativiteit van je cateraar. De eisen worden steeds hoger. Ga er maar aanstaan. Daarbij moeten we onze studenten een klein beetje de goeie kant op duwen, maar wel de eigen keuze laten maken. En daarvoor biedt U’ROCK alle ruimte.” 

Daar is Merel het mee eens: “ We hebben de kaders van het Voedingscentrum gekoppeld aan wat MBO-studenten graag willen. Het aanbod is dan ook 60% gezond, 80% vegetarisch en 35% vegan. De studenten zijn opgegroeid in een tijd dat duurzaamheid geen vraag meer is, maar een must. Je ziet dat deze generatie daar van jongs af aan bewust mee bezig is.”

Verschil tussen HBO en MBO

Compass Group heeft veel ervaring met studenten. Maar niet alle studenten zijn hetzelfde. “De MBO-doelgroep verschilt wezenlijk van hbo-studenten”, zegt Merel. “Dat komt door de vele verschillende opleidingen en de studenten zijn jonger. Ze willen hun individuele karakter benadrukken, maar ook graag ergens bij horen. Zo zijn we op de naam U-Rock gekomen: jij Rockt. Jij mag er zijn op het ROC. Maar wel met de ondertitel the Food Movement, de community die we willen creëren.”

Merel benadrukt ook: “Met U’ROCK kijken we verder dan de counter. Of je nu over bemande of ‘onbemensde’ locaties praat, de student moet zich lekker voelen. U’ROCK biedt een festivalsfeer die zeker gaat aanspreken. Dat komt ook door het gebruik van ruwe en duurzame materialen en veel beplanting. We houden rekening met wat de locatie nodig heeft, zo werkt voor een technische opleiding een beton-look beter en voor de schoonheidsopleiding een warmere hout-look.”

Digitaal

Opvallend aan U’ROCK is de digitalisering. Met name de app biedt de leerlingen veel gemak. Of zoals Marc het verwoordt: “Ze willen hier ook het gemak dat ze thuis hebben met Thuisbezorgd.nl, maar dan beter. En dat kan met U’ROCK. Ze bestellen en betalen met de app. Ze kunnen bijna in de les nog een berichtje sturen welk broodje ze in de pauze willen.”

Digitalisering gaat nog verder, benadrukt Merel: “Wij hebben inderdaad de Time2Eat-app waarmee je kan bestellen. Daarnaast richten we ons op social media en community building, door het organiseren van activiteiten op bepaalde locaties. We zijn continu in ontwikkeling, bijvoorbeeld met digitale signing van menuborden. Dat heeft ook weer een duurzaamheidsaspect, zodat we minder papieren materialen gebruiken. Samen met deze jonge doelgroep willen we de toon zetten voor een betere toekomst en U’ROCK maakt dat mogelijk.”

Met U’ROCK de toekomst in

U’ROCK en ROC Midden Nederland zijn een relatie aangegaan voor maximaal 10 jaar. “Dat is bewust gedaan”, zegt Marc. “Zo kunnen we samen het partnership helemaal naar wens gaan vormgeven. Twee keer per jaar gaan we evalueren en uiteraard zullen er regelmatig enquêtes plaatsvinden onder studenten, zodat we een vinger aan de pols houden waar we kunnen verbeteren.” 

“U’ROCK staat nooit stil”, vult Merel aan. “We combineren harde data met zachte waarden. Of het nu gaat om het assortiment of de community. Zo hebben we altijd in kaart wat er speelt en of de wensen en eisen veranderen. U’ROCK is een Food Movement die rekening houdt met de eisen van de tijd.”


Dit artikel wordt u aangeboden door Compass Group. Merel Broekhuis is concept developer bij deze bedrijfscateraar. Met U’ROCK biedt de cateraar een uniek food concept waarbij ze met kennisdeling, gezond en voornamelijk plant-based streetfood het verschil maken binnen het MBO, ROC en AOC onderwijs. Kijk voor meer informatie op www.compass-group.nl