Interne begeleider Nathalie Dickhoff: ‘Schooltheater helpt taboes te doorbreken’

Image
Nathalie

Basisschool ’t Startblok uit Honselersdijk is in 2022 begonnen met maatschappelijk verantwoord theater. Een gouden greep vindt Nathalie Dickhoff.

Nathalie is als interne begeleider aanwezig bij de voorstellingen en de nagesprekken. 

Aanzet tot bewustwording

Schooltheater reikt verder dan aanzetten tot bewustwording van maatschappelijke problemen, zegt ze. ‘Het biedt kinderen een unieke kans om zich op verschillende gebieden te ontwikkelen die verder gaan dan de traditionele basisvaardigheden. Denk hierbij aan de ontwikkeling van creativiteit, zelfvertrouwen en probleemoplossend vermogen. Het is een veelzijdige ervaring die kinderen helpt zich te ontplooien tot zelfverzekerde, empathische en creatieve individuen.’

Doorbreken Taboe

Ze begeleidt op haar school ook de voorstelling Blauwe Plekken, die gaat over kindermishandeling. Ze merkt dat de vorm - theaterspel en nagesprek - de problematiek op enige afstand zet en de kinderen voldoende veiligheid bieden om het onderwerp te kunnen bespreken. Dickhoff: ‘Het draagt bij aan het doorbreken van het taboe rond kindermishandeling.’ De inzet is dat iedere leerling die de school verlaat, de voorstelling minimaal één keer heeft gezien.

Theater waardevol middel

Dickhoff is sinds 2019 actief als interne begeleider op de school. Daarvoor werkte ze als pedagoog met kinderen in een ziekenhuis. Het welzijn van kinderen staat hoog op haar prioriteitenlijst, benadrukt ze. ‘En daarbij is theater een ongelooflijk waardevol middel. Het biedt kinderen de mogelijkheid om zich in te leven in verschillende rollen en situaties, waardoor ze zowel hun eigen emoties als die van anderen beter leren begrijpen. Door middel van spel en creativiteit ontwikkelen kinderen niet alleen hun verbeeldingskracht, maar ook essentiële vaardigheden zoals samenwerking, communicatie en zelfvertrouwen.’

Ravijnjaar

Over het ravijnjaar 2026 maakt Dickhoff zich grote zorgen. ‘Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat maatschappelijk theater onze school helpt om juist meer tijd en ruimte te creëren voor waar het echt om draait: goed onderwijs. Door kinderen te leren zich te uiten en op een gezonde manier met hun ervaringen om te gaan, zijn ze meer in balans en kunnen wij ons focussen op onze primaire opdracht: onderwijs. Het is van essentieel belang dat maatschappelijk theater niet wordt wegbezuinigd.’

Meer informatie

  • Artikel: Schooltheater komt met ‘een bedje van zorg’
  • Vakblad: Schoolfacilities juni nummer (2025)