
Waarom staat ruim 75% van de fietsen bij scholen niet geparkeerd in de daarvoor bedoelde stallingen? Dit komt doordat hedendaagse (krat-)fietsen eenvoudigweg niet passen in conventionele rekken.
Door: Freek van Duuren
De fietsen waarmee scholieren naar school komen, zijn veranderd, maar de stallingen zijn dat niet. Ton Kooymans signaleert met zijn bedrijf STREET-STUFF! deze ontwikkelingen in het fietsparkeren en vertaalt die naar innovatieve en duurzame fietsparkeeroplossingen. De missie van STREET-STUFF! is om het fietsparkeren efficiënter, veiliger en duurzamer te maken.
Fietsdata in beeld
Scholen in Nederland hebben een duidelijke overeenkomst: schoolpleinen staan overvol met lange rijen fietsen, hoofdzakelijk rommelig buiten de rekken geparkeerd. Uit onderzoek van Hogeschool Arnhem Nijmegen blijkt dat op 8 Rotterdamse middelbare scholen maar liefst 53% van de scholieren met een kratfiets naar school komt. Daarnaast zet ruim driekwart van de scholieren hun fiets niet goed in de stalling. Wat is hiervan de oorzaak? Hedendaagse (school-) fietsen zijn zwaar, hebben brede sturen, dikke banden en kratten voorop. Ook komen steeds meer scholieren naar school op de populaire fat-bike. Geen van deze fietsen past in de conventionele stallingen.
Te veel gedoe
Het gevolg hiervan is dat scholieren hun fietsen buiten de rekken parkeren, waardoor ze omvallen, beschadigen en er onveilige situaties ontstaan. Fietsen blokkeren (nood-) uitgangen en nemen kostbare ruimte in beslag. Scholieren geven in datzelfde onderzoek ook aan dat het parkeren in conventionele rekken vaak te veel ‘gedoe’ is. Ze zijn bang dat hun fiets wordt ingesloten door andere fietsen en vinden de zogenaamde etagerekken veel te lastig in gebruik. Kortom, parkeren en aanbinden moeten sneller, veiliger en eenvoudiger.
Genoeg plekken
Om dit probleem aan te pakken, ontwierp STREET-STUFF! de AXLE-productlijn: een innovatieve hoog-laag fietsparkeeroplossing met extra brede plaatsen waarin alle soorten hedendaagse fietsen daadwerkelijk passen. Ton legt uit: “Wij spreken niet over rekken, maar over plekken. Wij willen het voor scholieren zo makkelijk mogelijk maken om hun fiets netjes en veilig te parkeren. Dit doen wij door voorzieningen te realiseren waar alle soorten populaire schoolfietsen eenvoudig inpassen.” De gepatenteerde AXLE ondersteunt de fiets velgvriendelijk op de wielas en is optioneel te voorzien van een oploopgootje, zodat ook zware fietsen gemakkelijk in de hogere opstelling geplaatst kunnen worden. Bovendien kan AXLE worden voorzien van een diefstalveilige aanbindvoorziening. Met het oog op een leefbare toekomst is de AXLE-productlijn volledig circulair en duurzaam.
Image
![]() | Image
![]() |
Geen wirwar van fietsen
Een goed voorbeeld is het Da Vinci College in Dordrecht, waar onlangs 400 overkapte AXLE-stallingen zijn geplaatst. Rutger van Dijken, projectleider huisvesting: “Het schoolplein was al bestemd voor fietsparkeren. Eerst stonden hier alleen hangrekken, waarin je het stuur van de fiets moest hangen – zonder overkapping. In de praktijk gebruikte bijna niemand die beugels, waardoor het een wirwar van fietsen werd. Nu staan er overkappingen met rekken waarin het voorwiel eenvoudig past. Het plein ziet er veel georganiseerder uit en iedereen is blij dat de fietsen droog staan. Alle fietsen worden nu netjes in de beugels geplaatst.”
Toekomstbestendig bouwen

Dit praktijkvoorbeeld laat zien hoe slimme keuzes bijdragen aan meer overzicht en gebruiksgemak. Maar er is meer nodig om echt toekomstbestendig te bouwen. Daarom zijn de STREET-STUFF!-producten van hoge kwaliteit en geschikt voor alle typen hedendaagse fietsen. Door de modulaire opbouw kunnen de units eenvoudig worden aangepast en beschadigde onderdelen makkelijk worden vervangen en gerecycled. Ook het transport en de installatie zijn duurzaam. Een belangrijk onderdeel van de bedrijfsfilosofie van STREET-STUFF!. Ton: “De systemen worden zeer compact in losse onderdelen vervoerd en pas op locatie in elkaar gezet. Zo wordt het gebruik van zwaar transport en overlast voorkomen. We plaatsen al onze producten met minimaal grondwerk door gebruik van grondankers en roosters, die tevens zorgdragen voor hemelwaterafvoer. Poeren worden uitsluitend toegepast bij nieuwbouwprojecten of op speciaal verzoek van de klant. Zo voorkomen we het gebruik van zware graafmachines.’’
Plan van aanpak
Elke locatie en elk project is uniek. Daarom begint elk project bij STREET-STUFF! met een inventarisatie van de huidige situatie. Hoeveel fietsen moeten er gestald worden, welke soorten fietsen zijn er, hoe ziet het terrein eruit en hoeveel ruimte is er beschikbaar? In nauw overleg met de klant en de gebruikers wordt de meest efficiënte indeling gemaakt, inclusief de rijroutes voor scholieren, en er wordt ook rekening gehouden met de bereikbaarheid voor bijvoorbeeld hulpdiensten. Op basis daarvan wordt een definitief ontwerp gemaakt waarbij capaciteit, doorstroming en gebruiksgemak centraal staan. Door slimme toepassingen van rijroutes en belijning (nudging), worden de scholieren gestimuleerd om hun fietsen in de rekken te plaatsen. Na goedkeuring wordt het ontwerp geïnstalleerd. Dit gebeurt altijd in overleg en is ook mogelijk tijdens schoolvakanties, waardoor er zo min mogelijk overlast is. Na de oplevering vindt er een proces- en productevaluatie plaats. Het belangrijkste is natuurlijk dat alle fietsen netjes geparkeerd staan!
Dit artikel is een bijdrage van STREET-STUFF!. Voor meer informatie ga naar https://street-stuff.com/
STREET-STUFF! staat de komende tijd op de volgende vakbeurzen:
- 3, 4 en 5 juni 2025: Facilitair en Gebouwbeheer: Brabanthallen, Den Bosch -stand 1.1.07
- 24 en 25 September: Openbare Ruimte, Jaarbeurs, Utrecht - stand 3.5.06
Of neem contact op via info@streetstuff.nl – voor een kennismaking, presentatie of vrijblijvende offerte. Foto's en specificaties zijn op aanvraag beschikbaar.
- Login om te reageren